17.03.2023
Măsurile de sprijin pentru educația incluzivă a copiilor vulnerabili din Carei a fost tema discuțiilor din cadrul întâlnirii Grupului de Sprijin pentru Educație (GSE), care a avut loc în 13.03.2023. La această întâlnire au participat reprezentanți ai partenerilor proiectului Învățare pentru toți, Direcției de Asistență Socială din cadrul Primăriei Municipiului Carei, Asociației Pirita Children din Baia Mare și reprezentanți ai GAL Carei. Experți în educație și asistență socială și-au propus să identifice soluții punctuale, armonizate cu strategiile planurilor de dezvoltare ale fiecărei instituții implicate.
Agenda întâlnirii a cuprins următoarele subiecte:
- Înțelegerea contextului și rolului GSE (Maria Kovacs, manager proiect Fundația Noi Orizonturi);
- Discutarea stadiului realizării indicatorilor și a situației beneficiarilor înscriși în grupul țintă (Bianca Balea, expert grup țintă);
- Soluții propuse și exemple de bune practici de creștere a incluziunii copiilor vulnerabili, (Claudia Costea, fondatoarea Asociației Pirita Children);
- Concluzii în urma activităților cu părinții, învățăminte desprinse din atelierele organizate (Melinda Kardos, expert educațional).
Ca urmare a prezentării bunelor practici realizate în beneficiul comunității din Pirita, Baia Mare, am reținut că e deosebit de importantă crearea unei relații de încredere cu părinții copiilor, prin prezența zilnică a asistentului social în comunitate. Ascultarea și înțelegerea situației familiilor vulnerabile trebuie să preceadă identificarea sprijinului potrivit pentru a facilita și menține copiii vulnerabili în sistemul de învățământ. De exemplu, de cele mai multe ori e nevoie de asigurarea unui confort minim (haine curate și uscate, inclusiv șosete, o gustare etc.) pentru a stimula participarea școlară și preșcolară. La fel de importante sunt activitățile de tip after-school, unde copiii interacționează prin sport și jocuri, care îi fac să se simtă bine și să își dorească să frecventeze școala; vizitele la domiciliul copiilor, efectuate de către pedagogi; întâlniri cu părinții înainte de începerea școlii; activități extrașcolare (de exemplu, o zi pe luna dedicată unei meserii, întâlniri tematice despre viața intimă, igienă, comportament adecvat). Crearea și menținerea relației între părinți și pedagogi, precum și asigurarea unui mediu plăcut si confortabil pentru copii pot contribui la creșterea frecvenței școlare.



Grupul de Sprijin pentru Educație activează în cadrul proiectului „Învățare pentru toți”, desfășurat în cadrul Strategiei de dezvoltare locală socială a Municipiului Carei, plasată sub responsabilitatea comunității. Proiectul este implementat de Fundația Noi Orizonturi, în parteneriat cu Școala Gimnazială nr. 1, Grădinița cu Program Prelungit nr. 1, Grădinița cu Program Prelungit nr. 3. Acesta contribuie la implementarea Măsurii 3. Dezvoltarea de pachete integrate de servicii educaţionale destinate copiilor incluşi în sistemul de învățământ preuniversitar, Intervenţia I.7 Sprijin pentru creșterea accesului și participării la procesul de educație a copiilor școlari și preșcolari din ZUM şi zonele funcționale aferente din cadrul Strategiei.